Wat is een symptoom? Wat is de oorzaak?
Onze problemen dagen ons uit om verder te kijken dan pleisters plakken. Om bewust te worden dat we überhaupt pleisters gebruiken en waarop we ze werkelijk plakken. We zijn geneigd om te geloven in quick fixes en gericht op korte termijn “oplossingen”. De kozijnen lakken voor de verkoop zonder te ontvetten, gronden en schuren. We schuiven de kosten door. Sturen op enkel cijfers ontdoet de organisatie van menselijkheid. Dashboards die onze dagelijkse praktijk managen.
Burn-outs zijn occupational symptoms; werkgerelateerd dus. Ze worden echter behandeld als individuele zaken. Net zoals klachten. N=1. Zou het werkelijk? Rootcauses. De diepere oorzaak van onze problemen (individueel, in teams, op organisatieniveau, als maatschappelijke tendens). We worden meer dan ooit uitgenodigd om naar het fundament, the roots, te gaan. Voelt dat te groot en te diep? Gelukkig zijn er praktische alledaagse dingen die we kunnen doen om deze zieke wortels aan te pakken. Het begint met bewustwording. We zijn niet afgescheiden van elkaar en de natuur. Jij bent een andere ik.
Foto via Unsplash van Jeremy Bishop
Terug naar homepage.
Video van Teal Swan over oppervlakte symptomen in onze wereld en de zoektocht daar de wortels van het probleem. Hoe jij zelf het tegengif kan zijn.
Geef een reactie